Tortilla ze szparagami, makaron primavera, three cup chicken, gyros z pitami domowej roboty i gnocchi ze słodkich ziemniaków – tak wygląda menu na ten tydzień, niezwykle różnorodne jeśli chodzi o smak. Pięć obiadów dla dwóch osób (choć jedzenia spokojnie wystarczy dla trzech) kosztowało nas na około 140 zł.

Przepisy na szparagi na 3 sposoby

W tym tygodniu zapraszamy Was w podróż dookoła kulinarnego świata: od Tajwanu przez Grecję, Włochy, Hiszpanię po Stany Zjednoczone. Początkowo planowaliśmy zrobić tematyczne menu oparte o szparagi, na które właśnie zaczął się sezon, ale ostatecznie uznaliśmy, że, choć jest to bardzo smakowite warzywo, to pięć dań szparagowych to już jednak za dużo. Poza tym podczas zakupów okazało się, że w sklepie są tylko szparagi o łodygach grubych jak dąb Bartek, co ostatecznie odwiodło nas od pierwotnego pomysłu. W końcu w menu znalazły się trzy przepisy na dania ze szparagami: tortilla, gnocchi i pasta primavera.

Od lewej: gyros, pasta primavera, three cup chicken, tortilla i gniochi. Trzy dania zawierają szparagi

Szparagi są zupełnie niezwykłym warzywem o subtelnym kształcie, smaku i wszechstronnym zastosowaniu. Można je grillować, gotować, smażyć, piec i jeść na surowo (przeczytajcie nas poradnik jak przyrządzać szparagi). Są smaczne, lekko strawne i zawierają bardzo mało kalorii. Przez długi czas panował pogląd, że są też pewnym afrodyzjakiem, jednak nauka ostudziła entuzjazm amatorów szparagów:) Nie zmienia to faktu, że smukłe łodyżki, wyglądające jak pęk strzał w kołczanie Amora, prezentują się nadzwyczaj seksownie.

Sezon na szparagi właśnie się rozkręca i warto je kupować i jeść, bo są bardzo smaczne i niekłopotliwe w przygotowaniu. W najprostszej postaci po prostu wystarczy je podgotować i podsmażyć na maśle.

Eksperyment: gnocchi z batatów

Przepisy na ten tydzień też są proste i nie wymagają specjalnych umiejętności. Tym razem dania na cały tydzień robiliśmy na raty. W piątek wieczorem ulepiliśmy gniocchi z batatów, a pozostałe dania w sobotni wieczór. Dlaczego tak? Ponieważ chcieliśmy przetestować przepis na gniocchi ze słodkich ziemniaków. Początkowo nie planowaliśmy umieszczać tego dania w menu na tydzień, miały być kluski ze szparagami, ale z ricotty, ale okazało się, że batatowe gniocchi są tak dobre, że warto je do jadłospisu włączyć.

Gniocchi jest dość wymagającym daniem, jeśli chodzi o czas, gdyż trzeba sobie zarezerwować na nie z godzinę, bo samo pieczenie ziemniaków zajmuje około 40 minut (szybciej można je upiec w mikrofali). Za to pozostałe dania są bardzo proste, a niektóre mega szybkie, jak kurczak three cup oraz gyros (choć tu potrzeba trochę czasu poświęcić na marynowanie mięsa). Bardzo prostym, ale i szybkim daniem jest pasta primavera.

My cztery dania zrobiliśmy w jeden sobotni wieczór, bez specjalnego wysiłku. Część obiadów zaraz po wystudzeniu zapakowaliśmy do woreczków strunowych i wstawiliśmy do zamrażalnika. Świetnie mrożą się gniocchi, gyros i kurczak three cup. Zamroziliśmy wszystkie obiady od wtorku w górę. Trzymamy się zasady, żeby nie trzymać w lodówce ugotowanych dań dłużej niż trzy dni. Trochę może przesadnie, gdyż, co do zasady, produkty ugotowane, usmażone, zachowują świeżość i zdatność do spożycia do 4 dni.
Wolimy jednak nie dotykać górnej granicy przydatności do zjedzenia tym bardziej, mrożenie jest lepszym i zdrowym sposobem przechowywania żywności (tu znajdziecie poradnik jak mrozić jedzenie).

Tyle wstępu, zapraszamy do zapoznania się z menu na ten tydzień:

Poniedziałek: Tortilla z pieczonymi paprykami i szparagami

Omlet na bogato, bardziej tarta niż tortilla, od początku pieczona w piekarniku, a nie na patelni. Mega sycące danie, bogate w warzywa, przyciągające oko i łatwe do zrobienia. Hiszpański klasyk w nieco innym wydaniu. Zrobi je każdy nawet jeśli nigdy w życiu nie usmażył omleta. Zobacz przepis.

Wtorek: Pasta primavera

Primavera zawsze smakuje dobrze, ale najlepiej na wiosnę. Danie zostało zresztą wymyślone na powitanie wiosny z nowalijek, czyli pierwszych, młodych warzyw. Uwielbiamy to danie, ale postanowiliśmy je nieco podkręcić. W klasycznej wersji, całość zanurzona jest w śmietanowym sosie. U nas spoiwem dania jest pyszne pesto. Zobacz przepis

Środa: Kurczak three cup

Tradycyjne danie z Tajwanu, rodzaj stir fry, błyskawiczny do przyrządzenia, jak spora część azjatyckich potraw. Składa się właściwie z trzech składników – stąd nazwa – nie licząc przypraw. Świetnie smakuje z makaronem lub ryżem. Jest bardzo aromatyczne i smaczne. Łatwe do zrobienia, sprawi satysfakcję każdemu kucharzowi. Zobacz przepis

Czwartek: Gyros z kurczaka z pitą

Rodzaj greckiego kebaba, pachnący przyprawami i łatwy do zrobienia. Jeśli kiedyś używaliście kupnej mieszanki przypraw „gyros”, dajcie sobie z nią spokój. Przyprawienie mięsa we właściwy sposób wymaga tylko trzech przypraw i odpowiednio długiego czasu marynowania. Do tego pity domowego wyrobu, frytki z piekarnika i pyszne danie gotowe. Zobacz przepis

Piątek: Gnocchi z batatów ze szparagami

Zaskakująco pyszne danie. Gnocchi z batatów jest lekko słodkie, co warto skontrować dodaniem pomidorków, których kwaskowość przełamuje słodycz słodkiego ziemniaka. Gnocchi jest daniem wymagającym wyczucia – dasz za mało mąki do ziemniaków wtedy czeka cię męka z lepieniem kluseczek, sypniesz za dużo i zrobią się one za twarde. Żeby ułatwić Wam pracę podajemy w przepisie dokładnie wymierzone wartości składników. Zobacz przepis

Zapraszamy Was do zaglądania na naszego bloga. Przepisy na kolejne dni dodajemy codziennie rano – niestety zawsze  brakuje nam czasu, żeby hurtem opisać wszystko i wrzucić na stronę:( W komplecie dostępne są przepisy na pięć obiadów z poprzednich tygodni. Próbujcie, smakujcie i oceniajcie. Jeśli nasze propozycje podobają się Wam poprosimy o lajki i podesłanie przepisów znajomym. Jeśli macie jakieś uwagi – piszcie do nas.

Miłego tygodnia!

Lista zakupowa na 5 obiadów w tym tygodniu

Mięso

  • Udka z kurczaka bez kości 2×500 g 16 zł

Warzywa i owoce

  • Groszek mrożony 400 g 6,9
  • Papryka żółta 3,5 zł
  • Papryka czerwona 2,65 zł
  • Cebula czerwona 0,9
  • Cebula dymka 2,5 zł
  • Szparagi 2 pęczki po 19 zł
  • Imbir świeży 1,6 zł
  • Czosnek główka 2 zł
  • Cukinia 2,5 zł
  • Brokuł 4 zł
  • Ziemniaki 1 kg 6,9 zł
  • Bataty 1 szt 500 g 4,5 zł
  • Ogórek 1 szt 2,4 zł
  • Pomidorki koktajlowe 250 g 5 zł
  • Pieczarki 250 g 3,5 zł
  • Mix sałat 6 zł
  • Bazylia 6,5 zł
  • Orzechy włoskie 50 g 4 zł
  • Cytryna 1 szt 1,4 zł

Sery/jaja/nabiał

  • Ser grana padano 12,9 zł
  • Ser feta 200 g 6,65 zł
  • Jajka 8 szt 9,29 zł
  • Masło kostka 6 zł
  • Jogurt grecki 200 ml 1,9 zł

Mąka/makarony

  • Mąka pełnoziarnista 2,5 zł
  • Makaron ryżowy 250 g 6 zł
  • Drożdże 7 g 1 zł

Przyprawy:

  • Sos sojowy jasny i ciemny
  • Wino białe, wytrawne
  • Ocet winny
  • Oregano
  • Papryczka chilli
  • Kolendra nasiona
  • Papryka wędzona
  • Olej
  • Oliwa
  • Sól
  • Pieprz

Razem: 147 zł

Ostateczna cena ma charakter orientacyjny, gdyż niektóre produkty wykorzystaliśmy tylko częściowo, np. zużyliśmy połowę brokuła, podobnie rzecz się ma z groszkiem, fetą, pieczarkami i szparagami. To co nam zostało albo zamroziliśmy (brokuł) lub zjemy na kolacje i śniadania.

Leave a Reply