W tym menu na tydzień znajdziesz przepisy z kaszą na pięć dni tygodnia. Ale wcale nie będzie nudno! Menu jest dobre dla zestresowanych – bo kasza koi nerwy i poprawia humor!

Zdrowe przepisy z kaszą na cały tydzień

Tytuł menu – przepisy z kaszą dla zestresowanych, nie jest prostym chwytem marketingowym. Kasza faktycznie ma dobry wpływ na organizm ludzi zestresowanych. Zawiera bowiem witaminę B, która łagodzi objawy stresu, wspomaga pracę układu nerwowego i poprawia nastrój. Taka dieta chyba każdemu się przyda!

  • Na dole wpisu tradycyjnie znajdziesz listę zakupów. Możesz je zamówić jednym kliknięciem we Frisco.pl.  Z dostawą do domu. Nie doliczamy do tego żadnej prowizji. Chodzi po prostu o to, aby ułatwić Ci życie!

Dlaczego warto jeść kaszę?

  • Jest zdrowa i sycąca, ale nie tucząca
  • To bardzo zdrowy składnik diety, bogaty w witaminy z grupy B, błonnik, żelazo, cynk
  • Jest łatwo przyswajalna
  • I stosunkowo tania (z wyjątkiem komosy, za którą trzeba niestety, sporo zapłacić)

Kasza szczególnie polecana jest :

  • Nadciśnieniowcom, bo zawiera dużo potasu i mało sodu
  • Zestresowanym – ze względu na dużą zawartość witamin z grupy B, korzystnie wpływających na układ nerwowy, poprawiając samopoczucie
  • Osobom z problemami trawiennymi, kobietom, dzieciom, wszystkim przechodzącym eta rekonwalescencji, gdyż jest lekkostrawna, zwierają dużo błonnika, który reguluje pracę jelit, kwas foliowy i witaminę E zapobiegającą niedokrwistości
  • Diabetykom, gdyż kasze mają niski indeks glikemiczny
  • Każdemu kto chce się zdrowo odżywiać!

W tym menu wykorzystamy następujące kasze:

Kasza jaglana – uważana za królową kasz. Jest bogatym źródłem witamin, soli mineralnych, zawiera lecytynę wzmacniającą pamięć. Jak ugotować kaszę jaglaną

Komosa – Właściwie nie jest kaszą, ale nie ma to najmniejszego znaczenia. Zalicza to tzw. superfoods, produktów o potwierdzonych prozdrowotnych i przeciwchorobotwórczych właściwościach. Komosa w 20 proc. składa się z pełnowartościowego białka, zawiera mnóstwo minerałów i ma działania przeciwrakowe. Zobacz jak ugotować komosę

Kasza orkiszowa – starożytna odmiana pszenicy, niezwykle smaczna, o lekko orzechowym smaku. Bogata w minerały, m.in. selen, który wzmacnia układ odpornościowy. Orkisz ma działanie przeciwzapalne i pomaga zwalczać przeziębienia.

Pęczak – skarbnica witamin z grupy B i E, bogate źródło rozpuszczalnego błonnika. Pęczak to po prostu jęczmień. Najlepsza jest kasza jęczmienna pełna, a nie przetwarzane i przez to pozbawiane właściwości odżywczych kasze rozdrabniane jak np. kasza perłowa.

Bulgur – niezwykle smaczna i łatwa do przygotowania kasza, bogata w magnez i żelazo, białko i antyoksydanty. Zawiera witaminę A E i K oraz witaminy z grupy B.

No to do dzieła. Tak będziemy jeść w tym tygodniu:

Poniedziałek: Sałatka z kaszy jaglanej w stylu tajskimprzepisy z kaszą dania z kaszą

Jeden z naszych ulubionych przepisów z kaszą. Podprażone chrupkie nasionka tworzą doskonałe tło dla kremowej kaszy. Oprawę dla całości, skąpanej w aromatycznym dresingu, tworzy świeża kolendra. Zobacz przepis.

Wtorek: Sałatka z komosy z brokułem, orzechami i daktylami

Komosa nazywana bywa „matką wszystkich kasz”, choć właściwie kaszą nie jest. Doskonale sprawdza się z dodatkami wytrawnymi i słodkimi.Można z niej zrobić sałatkę do pracy, albo zjeść na śniadanie z jogurtem i owocami. W tym daniu smaki słodkie i wytrawne łączą się w harmonijną całość. Zobacz przepis

Środa: Risotto z kaszy orkiszowej z boczniakami i orzechami

Kasza gryczana jest jedną z najwspanialszych kasz. Ciemna, niepozorna, ma piękny orzechowy smak i delikatne, drobne nasionka. Świetnie zastępuje w risotto kaloryczny ryż i świetnie łączy się orzechami włoskimi, boczniakami i suszoną szynką. Danie z kaszą, do którego będziesz wracać. Zobacz przepis

Czwartek: Paella z pęczaku z krewetkami i kurczakiem

dania z kaszą

Tradycyjne hiszpańskie danie zrobione w absolutnie nietradycyjny sposób. Zamiast ryżu mamy pęczak, który idealnie sprawdza się w tej roli. Świetnie chłonie wilgoć, a pęczniejąc tworzy podstawę bardzo sycącego dania. Zobacz przepis

Piątek: Zapiekanka z bulguru i jarmużu w sosie pomidorowym

przepisy z kaszą

Wegetariańskie danie z zapieczonej kaszy bulgur, wymieszanej z jarmużem, zanurzonej w wolno duszonym sosie pomidorowym. Na tym wszystkim „polewa” z jogurtu, parmezanu i jajek. Pycha! Zobacz przepis.

Lista zakupów

Jeśli masz ochotę na to menu – potrzebujesz następujących składników. Pamiętaj – jak zawsze podajemy ilość dla dwóch osób.

Mięso/owoce morza/wędliny: 

  • Polędwiczki z kurczaka 
  • Krewetki 
  • Prosciutto 

Sery/nabiał/jaja: 

  • Parmezan 
  • Jajka 2 szt 
  • Jogurt 300 ml 

Orzechy/suszone owoce: 

  • Pistacje 
  • Migdały 
  • Nasiona dyni 
  • Nasiona słonecznika 
  • Orzechy włoskie 
  • Daktyle 

Warzywa/zioła: 

  • Brokuł 
  • Marchew z groszkiem (mrożonka) 
  • Boczniaki 
  • Groszek cukrowy 
  • Jarmuż 
  • Cebula szalotka 3 szt 
  • Cebula czerwona 1 szt 
  • Cebula dymka 
  • Kolendra w doniczce 
  • Czosnek główka 
  • Papryczka chili 

Kasze: 

  • Kasza pęczak szklanka 
  • Kasza orkiszowa szklanka 
  • Kasza jaglana szklanka 
  • Kasza bulgur szklanka 
  • Komosa szklanka 

Dodatki: 

  • Passata pomidorowa 750 ml 
  • Cytryna 1 szt 
  • Sos rybny 2 łyżki 
  • Wino 1⁄2 szklanki 
  • Bulion 2 szklanki 
  • Papryka wędzona 1 łyżka 
  • Duża szczypta kminu 
  • Szczypta pieprzu kajeńskiego 
  • Olej rzepakowy 
  • Sól, pieprz 

Jak zrobić przepisy z kaszą

Menu w tym tygodniu jest wyjątkowo łatwe do zrobienia. Wszystkie przepisy są proste. Każde danie możesz gotować osobno, albo zrobić je za jednym zamachem i część zamrozić. Podpowiemy Ci jak to zrobić.

Jeśli gotujesz od razu na cały tydzień – zacznij od nastawienia kasz: jaglanej, bulgur i komosy (w osobnych garnkach). W międzyczasie zacznij robić pęczotto. Po ugotowaniu rozsyp kasze na tackach do pieczenia, aby szybciej je ostudzić.

W międzyczasie możesz zacząć robić paellę. To proste, jednogarnkowe danie, wymagające jedynie doglądania od czasu do czasu. Ciut więcej zachodu wymaga risotto z kaszy orkiszowej, które robi się jak klasyczne risotto, czyli regularnie uzupełniając płyn w gotującej się kaszy. Obydwa dania zrobisz w ciągu 25 minut.

W czasie gdy będziesz gotować paellę i risotto, kasze wystygną. Z ugotowanego bulguru, zmieszanego z jarmużem zrób zapiekankę i wstaw do pieca. Kiedy się zapiecze, skomponuj dwie sałatki. To bardzo proste! Po około 1,5 godziny wszystko będzie gotowe. Jeśli potrzebujesz więcej wskazówek jak przygotować to menu – po prostu napisz do nas!

Jak zapakować i przechowywać dania z kaszą

Sprawa jest prosta. Sałatki na poniedziałek i wtorek wstaw do lodówki spakowane w pudełka lanczowe. Dania od środy w górę możesz spokojnie zamrozić w woreczkach strunowych.

Smacznego!

Sprawdź też inne menu na tydzień