W tym menu na tydzień znajdziesz przepisy z kaszą na pięć dni tygodnia. Menu jest dobre dla zestresowanych – bo kasza koi nerwy i poprawia humor!

przepisy z kaszą dania z kaszą

Zdrowe przepisy z kaszą na cały tydzień

Dzisiaj proponujemy Ci przepisy z kaszą: zestaw dań z kaszą jaglaną, orkiszową, bulgurem, komosą i pęczakiem, których dobroczynny wpływ na zdrowie ciała i ducha jest wyjątkowy. W tym tygodniu zdecydowaliśmy się postawić na kasze, bo  poczuliśmy potrzebę zjedzenia czegoś zdrowego, sycącego, ale nie tuczącego. Kasza idealnie spełnia te warunki. To bardzo zdrowy składnik diety, bogaty w witaminy z grupy B, błonnik, żelazo, cynk. Jest łatwo przyswajalna i – co w sumie też ważne – stosunkowo tania. Z wyjątkiem komosy, za którą trzeba niestety, sporo zapłacić.

Tytuł menu – przepisy z kaszą dla zestresowanych, nie jest prostym chwytem marketingowym. Kasza faktycznie ma dobry wpływ na organizm ludzi zestresowanych, bo witamina B łagodzi objawy stresu, wspomaga pracę układu nerwowego i poprawia nastrój. Nie wiemy jak Tobie, ale nam taka dieta naprawdę się przyda!

Dlaczego warto jeść kaszę? Kasza szczególnie polecana jest :

  • nadciśnieniowcom, bo zawiera dużo potasu i mało sodu
  • zestresowanym – ze względu na dużą zawartość witamin z grupy B, korzystnie wpływających na układ nerwowy, poprawiając samopoczucie
  • osobom z problemami trawiennymi, kobietom, dzieciom, wszystkim przechodzącym eta rekonwalescencji, gdyż jest lekkostrawna, zwierają dużo błonnika, który reguluje pracę jelit, kwas foliowy i witaminę E zapobiegającą niedokrwistości
  • diabetykom, gdyż kasze mają niski indeks glikemiczny

W menu na ten tydzień pojawią się:

Kasza jaglana

Uważana za królową kasz. Jest bogatym źródłem witamin, soli mineralnych, zawiera lecytynę wzmacniającą pamięć.

Zobacz jak ugotować kaszę jaglaną

Komosa

Właściwie nie jest kaszą, ale nie ma to najmniejszego znaczenia. Zalicza to tzw. superfoods, produktów o potwierdzonych prozdrowotnych i przeciwchorobotwórczym właściwościach. Komosa w 20 proc. składa się z pełnowartościowego białka, zawiera mnóstwo minerałów i ma działania przeciwrakotwórcze.

Zobacz jak ugotować komosę

Kasza orkiszowa

Starożytna odmiana pszenicy, używana z czasach biblijnych, niezwykle smaczna, o lekko orzechowym smaku. Bogata w minerały, m.in. selen, który wzmacnia układ odpornościowy. Orkisz idealnie sprawdzi się o tej porze roku, bo ma działania przeciwzapalne i pomaga zwalczać przeziębienia

Wypróbuj przepis na kurczaka satimbocca z orkiszem Karola Okrasy

Pęczak

Skarbnica witamin z grupy B i E, bogate źródło węglowodanów i rozpuszczalnego błonnika. Pęczak to po prostu jęczmień. Najlepsza jest kasza jęczmienna pełna, a nie przetwarzane i przez to pozbawiane właściwości odżywczych kasze rozdrabniane jak np. kasza perłowa.

Polecamy przepis na genialne burgery z pęczku i indyka

Bulgur

Niezwykle smaczna i łatwa do przygotowania kasza, bogata w magnez i żelazo, tłuszcze, białko i antyoksydanty. Zawiera witaminę A E i K oraz witaminy z grupy B.

Spróbuj oryginalny przepis na pieczone bakłażany faszerowane bulgurem

Kasze, oprócz właściwości odżywczych mają też tę cechę, że są tanie (za wyjątkiem komosy). Całe menu na ten tydzień kosztowało nas około 130 zł.

POBIERZ LISTĘ ZAKUPÓW

Całe menu wygląda tak:

Poniedziałek: Sałatka z kaszy jaglanej w stylu tajskim, z nasionami dyni i słonecznika

przepisy z kaszą dania z kaszą

Jeden z naszych ulubionych przepisów z kaszą. Podprażone chrupkie nasionka tworzą doskonałe tło dla kremowej kaszy. Oprawę dla całości, skąpanej w aromatycznym dresingu, tworzy świeża kolendra. Bardzo prosta i niecodzienna sałatka.

Wtorek: Sałatka z komosy z brokułem, orzechami i daktylami

Komosa nazywana bywa „matką wszystkich kasz”, choć właściwie kaszą nie jest. Doskonale sprawdza się z dodatkami wytrawnymi i słodkimi. Można z niej zrobić sałatkę do pracy, albo zjeść na śniadanie z jogurtem i owocami. W tym daniu smaki słodkie i wytrawne łączą się w harmonijną całość, tworząc lekkie, wyjątkowe danie.

Zobacz przepis

Środa: Risotto z kaszy orkiszowej z boczniakami i orzechami

Kasza gryczana jest jedną z najwspanialszych kasz. Ciemna, niepozorna, ma piękny orzechowy smak i delikatne, drobne nasionka. Świetnie zastępuje w risotto kaloryczny ryż i świetnie łączy się orzechami włoskimi, boczniakami i suszoną szynką. Danie z kaszą, do którego będziecie wracać.

Zobacz przepis

Czwartek: Paella z pęczaku z krewetkami i kurczakiem

dania z kaszą

Tradycyjne hiszpańskie danie zrobione w absolutnie nietradycyjny sposób. Zamiast ryżu mamy pęczak, który idealnie sprawdza się w tej roli. Świetnie chłonie wilgoć, a pęczniejąc tworzy podstawę bardzo sycącego dania.

Zobacz przepis

Piątek: Zapiekanka z bulguru i jarmużu w sosie pomidorowym

przepisy z kaszą

Wegetariańskie danie z zapieczonej kaszy bulgur, wymieszanej z jarmużem, zanurzonej w wolno duszonym sosie pomidorowym. Na tym wszystkim „polewa” z jogurtu, parmezanu i jajek. Proste, sycące danie.

Zobacz przepis

Opisy dań na kolejne dni tygodnia, tradycyjnie będziemy dodawać codziennie rano, gdyż brakuje nam czasu, żeby całość ogarnąć w niedzielę wieczorem.

Jak zrobić przepisy z kaszą

Menu w tym tygodniu jest wyjątkowo łatwe do zrobienia. Wszystkie przepisy są proste, a poza tym, mamy dla Ciebie podpowiedzi jak jeszcze bardziej uprościć pracę. Najpierw nastaw kaszę jaglaną, bulgur i komosę (w osobnych garnkach). W międzyczasie zacznij robić pęczotto. Po ugotowaniu kasze rozsyp na tackach do pieczenia, aby szybciej je ostudzić.

 W międzyczasie można zacząć robić paellę. To proste, jednogarnkowe danie, wymagające jedynie doglądania od czasu do czasu. Ciut więcej zachodu wymaga risotto z kaszy orkiszowej, które robi się jak klasyczne risotto, czyli regularnie uzupełniając płyn w gotującej się kaszy. Obydwa dania zrobisz w ciągu 25 minut.

W czasie gdy będziesz gotować paellę i risotto, kasze wystygną. Z ugotowanego bulguru, zmieszanego z jarmużem zrób zapiekankę i wstaw do pieca. Kiedy się zapiecze, skomponuj dwie  sałatki. To bardzo proste! Po około 1,5 godziny wszystko będzie gotowe. Jeśli potrzebujesz więcej wskazówek jak przygotować to menu – po prostu do nas napisz w komentarzu.

Jak zapakować i przechowywać dania z kaszą

Sprawa jest prosta. Sałatki na poniedziałek i wtorek wstawiliśmy do lodówki spakowane w pudełka lanczowe. Dania od środy w górę trafiły do zamrażalnika w woreczkach strunowych.

Smacznego!

Sprawdź też inne menu na tydzień