Przepisy na ten tydzień odpowiadają na pytanie: jak robić, żeby się nie narobić. Wszystkie dania są bardzo proste, nie wymagają specjalnie umiejętności, ani czasu, a są pyszne i zdrowe. Pod przepisami znajdziecie listę zakupową ze wszystkimi potrzebnymi składnikami.

Czy Wy też tak macie, że idziecie do sklepu, stajecie do kasy niemal z pustym koszykiem, a gdy przychodzi do płacenia to okazuje się, że rachunek jest na ponad 100 zł?! Tak jest, inflacja mocno zaczęła kąsać, a produkty spożywcze zostały ugryzione w pierwszej kolejności. Nie ma co popadać w panikę i kupować rzeczy na zapas, ale prawda jest taka, że wzrost cen jest zauważalny i nas rosnące koszty jedzenia zaczęły już martwić.

W naszym budżecie domowym, jak w przypadku większości Polaków, wydatki na żywność, to, nie licząc raty kredytu, najpoważniejszy wydatek. Dlatego zanim pójdziemy do sklepu sprawdzamy co jest w lodówce, zamrażalniku, spiżarce i staramy się komponować jedzenie z tego co jest. Przyznaję, że mnie czasem ponosi i lubię wrzucić do koszyka „coś na później”, ale Agnieszka szybko sprowadza mnie na ziemię:)

Menu na ten tydzień w dużej mierze powstało z tego co było w domu. Wykorzystaliśmy ryż czerwony i jaśminowy, konserwową fasolę, krewetki, które siedziały w zamrażalniku, zamrożonego na święta łososia, którego najwyższa pora byla zjeść, do tego kupionego przed tygodniem na przecenie brokuła. Do obiadów dokupiliśmy tylko pałki z kurczaka i bataty. Generalnie lista składników w tym tygodniu jest bardzo krótka i właściwie nie jest to zamierzony efekt – nie planowaliśmy zrobienia dań z kilku ingrediencji. Po prostu samo wyszło. I wyszło super, albowiem z jedzeniem czasem jest tak, że im jest prostsze, tym lepsze.

Zobaczcie co ugotowaliśmy:

Poniedziałek: Zdrowe kopytka z batatów

Danie składa się z trzech składników: batatów, tartego parmezanu i odrobiny mąki ziemniaczanej. Jest bardzo zdrowe, bo słodkie ziemniaki to prawdziwa krynica odżywczych składników.

Zobacz przepis

Wtorek: Najlepszy smażony kurczak – adobo

Tu składniki są cztery: podudzia, ryż, sos sojowy i ocet. Wierze nam na słowo, że kurczak adobo to najlepszy kurczak z patelni ever. Spróbujcie sami!

Zobacz przepis

Środa: Pieczony łosoś w glazurze

Pieczony łosoś to rzecz prosta jak bułka z masłem. Wystarczy kawałek ryby, musztarda, miód i brokuł i danie gotowe.

Zobacz przepis

Czwartek: Kremowa fasolowa

Energetyczna bomba do zrobienia w 15 minut. Elegancka, aksamitna zupa, na którą składa się fasola, seler, cebula i mleko kokosowe, polana ostrym jak brzytwa sosem.

Zobacz przepis

Piątek: Duszone krewetki na ryżu

Jeśli masz w domu ryż, albo drobny makaron (orzo, gwiazdki, łezki), czosnek, cytrynę i krewetki, to masz wszystko, żeby zrobić szybki, nietuzinkowy obiad. W tym daniu bardzo interesujący jest sposób przygotowania krewetek.

Zobacz przepis

Tu znajdziecie listę wszystkich składników potrzebnych do zrobienia 5 obiadów

Pobierz listę zakupów

Jak gotowaliśmy 5 obiadów

Cechą charakterystyczną wszystkich przepisów jest to, że są łatwe, szybkie do zrobienia i nie wymagają wiele zachodu. Można je przygotować np. wieczorem i następnego dnia zabrać do pracy. My robimy tak, że jednego dnia przygotowujemy od razu kilka dań i część z nich pakujemy albo do woreczków strunowych, albo do szklanych pojemników i wstawiamy do zamrażarki (tu znajdziecie przewodnik jak mrozić jedzenie). To doskonały sposób na przedłużenie świeżości produktów spożywczych.

Dania nie zawierają dużo składników, dlatego, żeby miały pełną wartość odżywczą, warto je zjeść z jakimiś dodatkami, np. do kopytek batatowych świetnie pasuje prosta sałatka ze szpinaku, skropiona dresingiem z cytryny. Do kurczaka adobo zrobiliśmy surówkę z czerwonej kapusty i pomarańczy (kapusta to produkt, który mamy w lodówce jeszcze z menu z poprzedniego tygodnia 5 patentów na dania z kurczaka (i bez)). Zupę krem dobrze jest zjeść z pajdą ciemnego chleba, a łosoś zyska na smaku jeśli dodać do niego pokrojoną cienko marchew.

Czyszczenie spiżarni, czyli gotowanie z tego co jest pod ręką

Polecamy Wam sposób gotowania polegający na wykorzystaniu składników, które są w domu. Nie bójcie się eksperymentować, choć generalnie uważamy, że zamiast stosować absolutny free style, czyli wymyślać przepisy z głowy, warto sięgnąć po gotowe pomysły. My robimy tak, że po prostu wrzucamy do googla zapytanie typu: pieczony brokuł, albo przepisy z batatem i szukamy ciekawych propozycji. Staramy się też zapamiętywać ciekawe koncepty, żeby, nawet jeśli nie wykorzystamy ich teraz, mieć je w głowie i móc sięgnąć po nie w przyszłości.

Nie należy przy tym kurczowo trzymać się przepisów, ale dostosowywać do własnych potrzeb i możliwości. My np. zrobiliśmy łososia z brokułem, choć w oryginale występowały szparagi, makaron orzo do krewetek, zastąpiliśmy ryżem, który jest zdrowszy, a poza tym był pod ręką, a do zupy dodaliśmy mleczko kokosowe zamiast śmietany. Chodzi o to, żeby nie ganiać do sklepu za każdym brakującym produktem, ale wykorzystać składniki, które są w domu.

To tyle:)

Życzymy Wam smacznego i zdrowego tygodnia! W piątek dorzucimy do wpisu listę zakupową ze wszystkimi składnikami potrzebnymi do zrobienia wszystkich pięciu obiadów. Zapraszamy do przeglądania menu z innych tygodni oraz do komentowania i dzielenia się propozycjami i uwagami do naszych przepisów.