Szparagi to niezwykle wdzięczne warzywo do przygotowania: można je gotować w wodzie, na parze, smażyć, grilować, piec i jeść na surowo. Każdy sposób jest dobry. Szparagi muszą być tylko świeże. Jak je wybrać, czym różnią się białe szparagi od zielonych, dlaczego jedne są grube i inne cienkie, w jaki sposób pozbyć się zdrewniałej końcówki, obierać szparaga, czy nie? Wszystkiego dowiecie się w tym wpisie!

Przez lata szparagi uchodziły za pewny afrodyzjak, ale badania pokazały, że  jednym widocznym efektem ich działania są właściwości moczopędne. Wykazały jeszcze jedno: szparagi to zdrowe, lekkostrawne warzywo o bardzo niskiej kaloryczności –

w 100 g szparagów jest tylko 18 kcal.

Miód na serce wszystkich odchudzających się. Mają przy tym intrygujący wygląd, są niesamowicie smaczne i można je przyrządzać na sto sposobów: gotować w wodzie, na parze, smażyć, grillować, piec i jeść na surowo.

Lucyna Ćwierczakiewiczowa, czyli Magda Gessler i Perfekcyjna Pani Domu Warszawy końca XIX wieku w jednym, pisała w swojej książce „365 obiadów”, że szparagi najlepsze są w maju, ale

sezon na te warzywa zaczyna się już w kwietniu. Szczyt przypada na maj, a kończy się w czerwcu.

Szparag biały

Szparagi zazwyczaj dzieli się ze względu na kolor na białe i zielone (są też fioletowe, ale w Polsce to rzadkość), tymczasem podział jest bardziej złożony, bo w przypadku szparagów zielonych trzeba jeszcze wprowadzić rozróżnienie na cienkie, średnie i grube.

Zacznijmy jednak od kolorów. Białe szparagi od zielonych różni sposób uprawy, smak i sposób obróbki przed ugotowaniem. Białe są dlatego, że kiedy łodyżka wystrzeli w górę obsypywana jest pieczołowicie ziemią, żeby odciąć jej dostęp do światła i zapobiec wytworzeniu się chlorofilu barwiącego warzywo na zielono.

Traktowana w ten sposób szparaga wytwarza dość grubą skórkę, którą koniecznie trzeba obrać przed przyrządzaniem.

Białe szparagi są za grube i mięsiste, choć bywają łykowate. Jedni bardzo je lubią ze względu na delikatny smak innym, przeciwnie, przeszkadza nuta goryczy.

Szparag zielony

Zielone szparagi występują w trzech postaciach: ołówkowe-cienkie, średniej grubości i grube – jak szparagi białe. Szparagi cienkie to młode warzywa, co jednak nie oznacza, że niedojrzałe – inaczej mówiąc, gdyby zostały zebrane później nie byłyby już grubsze. Są cienkie, ponieważ wyrastają z młodych jeszcze korzeni. W kolejnych latach będzie ich przybywało w obwodzie, aż wreszcie jako  dojrzałe, kilkuletnie warzywo będzie miało pędy solidne i grube.

Nie ma większej różnicy w smaku między grubymi i cienkimi szparagami, ale trzeba je przyrządzać nieco inaczej.

Grube, podobnie jak białe szparagi, warto obrać przed gotowaniem, czy smażeniem. Ze względu na gabaryty najlepiej nadają się na grilla lub do pieczenia. Używając zwykłej obieraczki do warzyw można je pokroić we wstążki i podać na surowo jako dodatek do warzywnych sałatek.

Szparagi średniej grubości można smażyć, piec i gotować, albo zjeść na surowo. Cienkie są doskonale jako dodatek do makaronów i sałatek.

Jak przyrządzać szparagi

Szparagi świetnie smakują na surowo, trzeba je tylko pokroić na krążki lub w paski. Jeśli chcecie żeby były mniej chrupkie wrzućcie je do wrzątku z odrobiną cukru na minutę, dwie. Naszym zdaniem, przed smażeniem nie trzeba, a nawet nie należy blanszować szparagów, tylko od razu wrzucić na dobrze rozgrzaną patelnię.

Co do gotowania szparagów, może zetknęliście się z takim patentem, jak wiązanie łodyżek sznurkiem bawełnianym, stawianie pionowo w garnku z wystającymi nad powierzchnię główkami… Zawsze nas przerażała ta metoda. Z naszych doświadczeń wynika, że

gotowanie szparagów to najprostsza rzecz pod słońcem.

Gotujemy wodę w szerokim rondlu, żeby szparagi zmieściły się w całości, dodajemy kilka szczypt cukru, wrzucamy do wrzątku szparagi i gotujemy/blanszujemy na wolnym ogniu 2-3 minuty. Wtedy są najlepsze: wciąż chrupkie, ale już obgotowane. Trzymane dłużej w wodzie stają się gumowate. Tu uwaga:

czas gotowania jest taki sam niezależnie czy szparagi są grube czy cienkie.

Po obgotowaniu dobrze jest wrzucić szparagi do lodowatej wody, żeby zachowały ładny, zielony kolor. Jeśli gotujecie zupę-krem ze szparagów, przed podaniem przetrzyjcie ją przez gęste sito, żeby pozbyć się łykowatych fragmentów. Dotyczy to w szczególności szparagów białych.

Jak wybrać szparagi

Sprawa jest dość prosta:

kupujcie szparagi sprężyste, soczyste, świeże, o gładkiej skorce i zwartych główkach.

Jeśli są wysuszone, końcowi zdrewniałe, rozdzielające się to lepiej nie zawracać sobie nimi głowy. Po zakupie włóżcie szparagi do kubka z zimną wodą lub zawińcie w wilgotny ręcznik kuchenny i wstawcie do lodówki.

Czas przechowywania szparagów w domu to maksymalnie 2 dni. 

Jak odłamywać zdrewniałą końcówkę

Dolna część szparaga jest zdrewniała i łykowata, dlatego trzeba się jej pozbyć. Tu szkoły są dwie: jedna każe po prostu złapać szparaga dwoma rękami, wygiąć w łuk, a zdrewniała końcówka sama się odłamie. Jest to sposób szybki, prosty, ale stosując go ryzykujemy, że wraz z nienadającą się do zjedzenia częścią utracimy też soczyste kawałki szparaga. Dotyczy to w szczególności szparagów grubych, nie tak elastycznych jak szparagi cienkie. Dlatego, jeśli macie więcej czasu, warto zastosować drugą metodę polegającą na odcięciu końcówki w miejscu, w którym kończy się część zdrewniała. Punkt ten można odszukać nacinając stopniowo łodyżkę, poczynając od grubszego końca aż natrafimy na miękką część. W tym miejscu odcinamy zdrewniały kawałek.

Tyle teorii. Zresztą nie ma się co o metodach obróbki szparagów rozpisywać, bo jest to warzywo niesłychanie wdzięczne do przygotowania. Polecamy Wam do wypróbowania kilka przepisów ze szparagami, prostych i smacznych.

 SZPARAGI Z MAKARONEM W MAŚLANYM SOSIE 

Pyszne, zielone danie. Mega prosta i szybka pasta w aksamitnym, lekkim sosie z pociętymi na kawałki szparagami.

SPAGHETTI ZE SZPARAGAMI, ZIEMNIAKAMI I PESTO 

Niesamowite połączenie kremowych ziemniaków z makaronem al dente i chrupiącymi szparagami i delikatnym pesto w tle.

 TARTA ZE SZPARAGAMI ALLA FONTINA 

Błyskawiczna tarta jest zrobiona na cieście bez tłuszczu. Dlatego można sobie pozwolić by szparagi i prosciutto były zanurzone w sernikowym nadzieniu.

 MISA OBFITOŚCI Z KREWETKAMI, PĘCZAKIEM I WARZYWAMI 

przepisy na bowl

Kluczowym składnikiem jest tu niepozorny sos, prosty, ale nadaje całości smaku i charakteru. 

 SPAGHETTI PRIMAVERA 

spaghetti primavera

Pyszna wiosenna pasta! Zielona, pełna nowalijek i smaków wiosny. Chyba najbardziej zdrowy makaron.

 PĘCZOTTO PRIMAVERA 

Wiosenne danie, pełne zielonych warzyw z kremową kaszą ugotowaną jak risotto. Zdrowsze od ryżowej wersji. To nasza wariacja na temat spaghetii primavera.

 SZPARAGI Z JAJKIEM W KOSZULCE

Naładowana warzywami sałatka, w której główną rolę grają szparagi, zwieńczona jajkiem poszetowym z grzankami.

POSIŁEK PO TRENINGU – KURCZAK PIECZONY ZE SZPARAGAMI 

Szukacie dania na lunch do pracy albo pomysłu na posiłek po treningu? No to znaleźliście!

Smacznego!