Sałatka z pieczonej kaczki, granatu i mięty. Czerwona soczewica, łosoś i szparagi. Kasza jaglana z pieczonymi polędwiczkami drobiowymi, rukolą i awokado. Makaron warzywny po sycylijsku. Curry z krewetek, batata i mango – dziś mamy dla Was pięć zdrowych przepisów zamkniętych w słoikach.

Zdrowe menu na tydzień

Menu na ten tydzień jest kolorowe, zdrowe i zapakowane w słoiki! Przepisy odbieraliśmy tak, aby zawierały ważne substancje odżywcze – które dodadzą nam witamin (m.in.A, B, E, C) i energii (białko, zdrowe węglowodany)- bez pustych kalorii i niezdrowych tłuszczy!

Znajdziecie w nich dużo warzyw, owoce, pierwsze w tym roku nowalijki (głównie szparagi), super zdrowe kasze, rybę, pieczone mięso i owoce morza.

W przepisach (tradycyjnie codziennie będziemy wrzucali jeden przepis) pokażemy też Wam kilka ciekawych tricków kulinarnych, np. na bardzo dobre i proste glazury do ryb i mięs, albo przydatny patent na zrobienie filetów z kaczki, żeby były dobrze wypieczone, a zarazem soczyste.

Postanowiliśmy również, że od tego tygodnia będziemy publikować proste przewodniki o tym jak ugotować kaszę, ryż, makaron, ziemniaki – pokażemy Wam bardzo przydatne patenty, które ułatwią Wam życie.

Postaramy się też dodawać więcej informacji o właściwościach poszczególnych składników potraw, Robimy kurs dietetyki i sporo na ten temat czytamy, więc chcemy podzielić się naszą wiedzą, żeby było Wam łatwiej samodzielnie komponować pełnowartościowe menu natydzień.

Domowa dieta pudełkowa

Dieta pudełkowa robi w Polsce furorę. Coraz więcej osób woli zamówić gotowy, zbilansowany i spakowany posiłek niż jeść kanapki albo codziennie robić jedzenie w domu lub szukać obiadu w firmowych stołówkach i pobliskich restauracjach.

My też stosujemy dietę pudełkową, tyle że domowej produkcji – w oparciu o sprawdzone przepisy i składniki. Jest zdrowa i na pewno bardziej ekologiczna od klasycznej diety pudełkowej, bo jedzenie pakujemy do opakowań wielokrotnego użytku, a nie do jednorazówek, które zaraz po konsumpcji lądują w koszu. Do tego wiemy co jest w środku – mamy pewność, że użyliśmy najlepszych składników. A to wszystko w dobrej cenie – o wiele taniej niż gdybyśmy zamawiali gotowce.

Menu ze słoika

Odmianą diety pudełkowej jest dieta ze słoika. Uwielbiamy ten sposób pakowania jedzenia. Po słoiki sięgamy zwłaszcza, kiedy w menu są sałatki, albo zupy, także zupy instant, czyli robione w pracy, na bazie kostki rosołowej domowego wyrobu (taki rodzaj zupy w proszku, tylko że bez chemii). Lubimy też zapiekać w słoikach zapiekanki. Słoiki świetnie sprawdzają się też jako naczynie do robienia śniadań z granoli i owoców.

Słoik jest doskonałym pojemnikiem na jedzenie – łatwo się zamyka, jest bardzo szczelny. Wygodnie się z niego je, a do tego widać co jest w środku.

Odpowiednio dobrane słoiki mają na tyle grube ścianki, że można w nich podgrzewać i mrozić potrawy. Dobry słoik będzie Wam służył przez lata!

Przepisy Nigelli Lawson

W tym tygodniu do słoików zapakowałyśmy zdrowe lancze, które można jeść na zimno i podgrzane. Trzy z pięciu przepisów wzięliśmy od Nigelli Lawson, brytyjskiej celebrytki i kucharki. Już wcześniej korzystaliśmy z jej przepisów i generalnie podobały nam się one. Co do zasady Nigella w prosty sposób gotuje wykwintne potrawy. To właśnie dzięki takim przepisom popularność zdobył jej program telewizyjny – „Nigela bites”, w których proponuje potrawy łatwe do zrobienia nawet dla początkującego kucharza.

Dlaczego Nigella stała się bohaterką tego tygodniowego menu? Po pierwsze, jak się dowiedziałam wczoraj – lata temu (w erze przed Agnieszką ;-)) Eugeniuszowi podobała się ta pani..! 😁

A że przed tygodniem był w Londynie, gdzie plotkarska prasa żyje rozwodem słynnej kucharki z niemniej słynnym i kontrowersyjnym małżonkiem Charlesem Saatchi (rozstali się w atmosferze skandalu), stara miłość odżyła 😂.

Jeśli jesteście ciekawi o co dokładnie chodzi – sprawę opisaliśmy we wpisie w ubiegły piątek, kiedy na lancz zrobiliśmy krem z groszku z dodatkiem mięty autorstwa właśnie Nigelli Lawson. W taki oto sposób Niedzielny Kucharz zamienił się w pudelka😁Ale czy jest przyjemniejsze miejsce do plotkowania niż domowa kuchnia?

No dobra, lepiej sprawdźmy co jest w menu na ten tydzień?

Poniedziałek: Sałatka z pieczonej kaczki, granatu i mięty

To proste a wykwintne danie, pełne kolorów i kontrastów, a równocześnie spójne i wyważone. Wiadomo, że kaczka lubi owoce i zazwyczaj towarzyszy jej pieczone jabłko, albo konfitura. Ale znakomicie smakuje też z owocem granatu, słodkim, z delikatnie kwaskową nutą. Z kolei granat świetnie czuje się w towarzystwie mięty, której niewielki dodatek nadaje całemu daniu świeżości i lekkości. Sałatkę dopełnia perlista, lekko orzechowa komosa. Zobacz przepis

Wtorek: Sałatka z soczewicy, pieczonego łososia i szparagów

Oryginalnie był to przepis na fettucine z wędzonym łososiem i szparagami, ale postanowiliśmy zrezygnować z makaronu, a rybę wędzoną zastąpić rybą pieczoną. Bazę sałatki stanowi czerwona soczewica, zdrowa i mało kaloryczna. Łososia (koniecznie morskiego) upiekliśmy w super prostej, ale świetnej marynacie. Do tego szparagi, które jak zawsze są wyśmienite. Plus pomidorki koktajlowe, dodające czerwieni do całego dania. Zobacz przepis.

Środa: Sałatka z polędwiczek z kurczaka z kaszą jaglaną, szparagami i awokado

W tym daniu niesamowity jest dresing do sałatki, zrobiony na bazie trzech ziół z dodatkiem jogurtu i minimalnej ilości majonezu. I druga rzecz godna zapamiętania: glazura do polędwiczek z kurczaka, z soku pomarańczowego i sosu hoi sin. Doskonale aromatyzuje mięso i zabezpiecza je przed wyschnięciem podczas pieczenia. Zobacz przepis

Czwartek: Makaron po sycylijsku z niezwykłym pesto

Pesto w tym makaronie jest naprawdę niesamowite. Zawiera w sobie kapary, anchois i rodzynki. Choć składniki są zupełnie nieoczywiste, po zmiksowaniu niesamowitą harmonię smaków.

Makaron to też nie są zwykłe świderki! Jest zrobiony bez mąki pszennej, za to na bazie trzech warzyw. Wygląda i smakuje bardzo dobrze. Poza tym gotuje się o połowę krócej niż klasyczny makaron. Zobacz przepis

Piątek: Curry z krewetkami, batatem i mango

Super proste i szybkie danie, gotowe w 20 minut od startu. Pachnie orientem, jest zdrowe i sycące. Słodkie za sprawą batata i mango, kwaśne dzięki limonce, z dodatkiem mleka kokosowego, z mocnym, pikantnym jak pieprzny dowcip akcentem przyprawy curry. Aksamitne miękkością batata i mango, jędrne, jak tylko krewetki jędrne być potrafią. Potrawa może stanowić doskonały wstęp do kuchni tajskiej dla wszystkich zainteresowanych smakami dalekiego wschodu.

Tak jak co tydzień przepisy na poszczególne dni dodajemy codziennie rano

Jak gotowaliśmy

Każdą z potraw można zrobić oddzielnie, np. wieczorem, żeby następnego dnia zabrać gotowy lancz do pracy. Ale można też inaczej – zrobić wszystko jednego dnia, tak jak my zrobiliśmy. Z technicznego punktu widzenia trzy lancze mają wspólny mianownik, mianowicie taki, że łosoś, filety z kaczki i polędwiczki z kurczaka mają podobny czas pieczenia. To szalenie ułatwia przygotowywanie kilku dań jednego dnia.

My gotowaliśmy w taki sposób, że zamacerowaliśmy kaczkę – filety zostały właściwie tylko doprawione solą i pieprzem, zrobiliśmy glazurę do kurczaka i ryby. W czasie kiedy mięso leżało w marynacie (łosoś trafił do niej na samym końcu, bo jak to ryba, nie potrzebuje długiego leżakowania w marynacie) ugotowaliśmy kaszę, makaron, soczewicę i makaron ryżowy.
Potem upiekliśmy kaczkę, filety i łososia. Na koniec wystarczyło połączyć wszystkie składniki.

Smacznego!

Leave a Reply