Wyrosły na niej całe pokolenia, ale teraz jest passe, bo w modzie jest kasza jaglana z jagodami goi. My lubimy czasem zrobić powrót do przeszłości (w ulepszonej wersji). Kasza manna z nasionami chia, jabłkami i orzechami w miodzie – to cudowny pomysł na śniadanie (tylko dla dorosłych ;-))

Kasza manna z nasionami chia

Czas: 10 minut

Poziom trudności: bajecznie łatwe

Sprawdź też hit na naszym blogu – dutch baby, czyli grzeszne śniadanie. 

Kasza samo zdrowie

Kasza manna nie jest dziś tak modna jak kasza jaglana, czy komosa, ale w niczym im nie ustępuje. Może być naprawdę pyszna, a przy tym jest zdrowa. Ma sporo witaminy B i (jako jedyna kasza) zawiera jod. Połączona z nasionami chia (totalny superfood, zawierający więcej kwasów omega-3 niż uchodzący za ich skarbnicę łosoś atlantycki i więcej wapnia niż mleko), jabłkami, orzechami i bananami – to już samo zdrowie.

Manna dla dorosłych

Kasza manna z nasionami chia

Kasza manna jest znakomitym daniem śniadaniowym, albo jak też na szybką, lekką kolacją. Nie tylko dla dzieci. W naszym domu wielki come back kaszy nastąpił za sprawą Miłosza. Kupiliśmy dla niego kaszkę na mleku modyfikowanym…i chyba mu pozazdrościliśmy, bo niedługo potem sami wcinaliśmy kaszę na kolację.

Dla nas obojga kasza manna to danie o ogromnym ładunku sentymentalnym, przypominające czasy dzieciństwa, kiedy kasza stanowiła stały punkt śniadaniowego menu, jak dzisiaj płatki. Też tak macie? Mnie babcia wciskała tyle kaszy na śniadanie, że wychodziła uszami. Eugeniusza ze śmiechem wspomina czasy studiów i jeden z nieśmiertelnych deserów ze stołówki o wdzięcznej nazwie legumina, czyli zimna kaszę mannę o konsystencji kleju murarskiego polaną sokiem malinowym :-)).

Moja babcia robiła kaszę tak gęstą, że w talerzu można było ustawić łyżkę w pionie. Eugeniuszowi kasza manna kojarzy się z kolei z wypełnioną po brzegi miską rzadkiej zupy (fuj w obu przypadkach). A Wy? Jaką kaszę jedliście? A może mieliście szczęśliwe dzieciństwo bez kaszy manny?

Po trzydziestu latach (z hakiem) trauma związana z kaszą ewidentnie nam minęła. Zapragnęliśmy zjeść ją znowu, ale jednak w innej, o wiele smaczniejszej wersji. Wyszła nam manna tak pyszna, że postanowiliśmy podzielić się przepisem z Wami. To przepis tylko dla dorosłych – dzieci nie mogą dowiedzieć się za wcześnie, że kasza manna może być pyszna ;-)).

Super dodatkiem do kaszy dodającym jej szlachetności są orzechy laskowe, podprażone z odrobiną masła, podlane później miodem i dość mocno posolone. Dzięki nim kasza smakuje trochę jak snickers:) Jest tylko o niebo zdrowsza. Dodatkowych walorów zdrowotnych dodają jej nasionka chia. Dodajcie je do mleka i wolno gotujecie, żeby nasionka napęczniały i zmiękły.

Składniki:

  • 2 szklanki mleka
  • 2 banany
  • 2 małe jabłka
  • Garść orzechów laskowych
  • 3 łyżki nasion chia
  • Około 6-8 łyżek kaszy manny
  • Szczypta cynamonu
  • Szczypta gałki muszkatołowej
  • Łyżka masła
  • Łyżka miodu
  • Duża szczypta soli

Uwaga – to składniki na dwie giga porcje.

Przygotowanie:

Krok 1

Obierz i pokrój w plastry banany. Wrzuć do rondla. Dodaj nasiona chia. Zalej 2 szklankami mleka, gotuj na wolnym ogniu.

Krok 2

Umyj jabłka, wytnij z nich gniazda nasienne i pokrój w plastry. Rozgrzej mocno patelnię, wrzuć jabłka i podlej odrobiną wody, żeby szybciej zmiękły. Smaż 2-3 minuty, na koniec dodaj cynamon i gałkę muszkatołową. Ściągnij z ognia.

Kasza manna z nasionami chia

Kasza manna z nasionami chia

Krok 3

Na dość mocno rozgrzaną patelnię wysyp orzechy i praż przez kilka minut, potrząsając patelnią. Wysyp orzechy na ręcznik lniany, zawiń i rozcieraj w dłoniach, żeby pozbyć się ciemnej osłonki. Następnie wyciągnij je i rozgnieć płaską stroną noża, lub posiekaj.

Rozgrzej na patelni łyżkę masła, wysyp na nią orzechy, smaż chwilę, następnie posól, wymieszaj i dodaj miód. Wymieszaj orzechy w miodzie. Ściągnij patelnię z ognia.

Kasza manna z nasionami chia

Krok 4

Kiedy mleko z bananem zacznie wrzeć (zmniejsz płomień, bo wykipi!) wsyp do niego powoli kaszę. Najlepiej cienką strużką, cały czas mieszając kaszę z mlekiem. Jako mieszadło najlepiej sprawdzi się zwykła łyżka. Można mieszać kaszę trzepaczką do ubijania jajek, ma ona jednak tendencję do przedostawania się między pręciki i zbijania w grudki.

Generalnie na 2 szklanki mleka trzeba wsypać 6-8 łyżek kaszy błyskawicznej, zwykłej około 6 łyżek. Jest to jednak miara dość względna. Ilość kaszy zależy od gustu. Chcesz kaszę o konsystencji zupy, wsyp mniej kaszy, ma być bardziej gęsta – dodaj jej więcej. Obserwuj jak zachowuje się mleko. Nie przesadzaj z dosypywaniem kaszy, bo podczas gotowania znacząco zwiększy objętość. Dlatego kaszę warto dodawać partiami, aż do momentu gdy osiągnie pożądaną gęstość. Jeśli używasz kaszy błyskawicznej, wystarczy ją chwilkę zagotować i jest gotowa do konsumpcji. Zwykłą kaszę gotuj na wolnym ogniu, mieszając, przez 3-4 minuty.

Kasza manna z nasionami chia

Kaszę podaj ze smażonymi jabłkami i uprażonymi orzechami laskowymi w miodzie.

Jeśli lubisz by było bardzo słodko, możesz ją polać sokiem malinowym albo zredukowanym octem balsamicznym.

Smacznego!

Leave a Reply